על ספת המעצבת נורית מור-יוסף

אני מאמינה כי חלל מעוצב מעלה משמעותית את מצב הרוח והתפקוד הכללי, והלבשת הבית הינו השלב החשוב והמהנה הנותן לבית את הסגנון והאופי האמתיים שלו. לא אני אמרתי: "אלוהים נמצא בפרטים הקטנים" (לה קורבוזיה), אבל מסכימה עם כל מילה.

רב-בריח | 30/07/2017

המקום שבו הכל התחיל

ספר/י מה המקום או התקופה בהם צברת את הניסיון המשמעותי ביותר שלך כאדריכל/ית?

בוגרת לימודי עיצוב תקשורת חזותית במכללת אסכולה-מימד, ועיצוב פנים בבית הספר הגבוה לעיצוב  "אולטימה סקול". בתחום העיצוב כבר מספר שנים, עוסקת בעיצוב פנים והום סטיילינג.  מבינה ואוהבת עיצוב ויודעת להפוך את הבית למקום נעים, אסתטי, מעוצב והומוגני שנעים לגור בו.  את תחילת דרכי בעולם העיצוב החלתי דווקא בעולם הגרפיקה והבימוי, כאשר הפקתי ובימתי כפרויקט גמר סרט תיעודי על מפעל חייו של דוד טרטקובר, חתן פרס ישראל לעיצוב לשנת תשס"ב. לאחר מכן, הפקתי עבור חברות מסחריות קטלוגים מסחריים ובינלאומיים, ומשם נסעתי להתגורר במערב אפריקה, והתחלתי להתעניין בעולם עיצוב הפנים. כבר בעת השהייה שם עיצבתי מספר בתים בסגנון הסאונה המקומית. ועם חזרתי ארצה, החלטתי שזה ייעוד ויצאתי ללמודי עיצוב פנים אינטנסיביים ומאתגרים.

אני מאמינה כי חלל מעוצב מעלה משמעותית את מצב הרוח והתפקוד הכללי, והלבשת הבית הינו השלב החשוב והמהנה הנותן לבית את הסגנון והאופי האמתיים שלו. לא אני אמרתי: "אלוהים נמצא בפרטים הקטנים" (לה קורבוזיה), אבל מסכימה עם כל מילה.

המיוחד ביותר

מהו הפרויקט המיוחד ביותר שלך? ספרי עליו – מיקום, דרישות, מה הפך אותו למיוחד?

קשה לבחור. אוהבת את כולם. לכולם יש פינה חמה בלב, היות וכל פרויקט ייחודי ואינו דומה לקודמו. אני "תופרת" חליפות שונות לאנשים שונים. שלשמחתי תמיד נשארים חברים.

 

פרויקט אחרון שממש מסיימת בימים אלו, היה דיי מאתגר. נכנסתי לדירה משנות ה 80 . חיפויים ישנים, תריסי רפפה, אמבטיות מיושנות, ומטבח בצבע דובדבן משנות ה 80. ובסוף התהליך דירה מודרנית עם נגיעות תעשייתיות. האתגר הכי גדול היה, לוחות הזמנים הצפופים. שבשל תכנון מוקפד ביותר, הצלחנו לסיים את הפרויקט בתוך חודש וחצי.    

 

המורכב ביותר

ספר/י על פרויקט בו נדרשת לחשוב באופן יצירתי במיוחד, על מציאת פתרונות לאילוצים ולמגבלות שהיו נתונים בשטח. זאת יכולה גם להיות בעיה מסוימת שמצאת לה פתרון יצירתי.

דווקא בפרויקט האישי ביותר. הבית שלנו, נתקלתי בלא מעט אילוצים ואתגרים שהפכו בסופו שח דבר מלימון ללימונדה. כאשר נתקלתי בעמוד תומך במרכז החלל, ובקורה יורדת בסמוך לחלונות, שהפכו לויטרינות גדולות. הפתרונות היו פתרונות דקורטיביים, חיפוי העמוד בבריקים שלפני כ 5 שנים, שבזמנו  לא היו כאלו נפוצים בשוק. וחיפוי הקורה בגבס עם פתרונות של תאורה דקורטיבית. 

 

מקורות השראה

מהם מקורות ההשראה שלך? מהיכן את שואבת את החשיבה היצירתית? מה גורם לגלגלים שלך להתחיל לפעול?

אני אוהבת לקבל השראה מספרים, מגאזינים ופינטרסט,  אני יכולה בקלות להישאב ולדפדף הלוך וחזור בספרי עיצוב.

כמו כן, אוהבת לטייל בגלריות בארץ ובחו"ל. וכמובן בחנויות עיצוב.

מעבר לכך, אני מקפידה להשתתף בימי עיון והרצאות מעולם העיצוב, בהן תמיד לומדים דברים חדשים. ותתפלאו, גם מהקבלנים בשטח לומדת לא מעט. אוהבת לעקוב ללמוד ולהבין את השטח תמיד.  

 

איך נוצר סיפור

כל פרויקט מתחיל ממפגש עם אנשים, משפחה, עם הסיפור שלהם. איך חודרים לשם? איך מתחילים לרקום את הסיפור של הבית?

כשאני נגשת לתכנן פרויקט חדש אני קודם כל מקשיבה ולומדת על ואת האנשים שיגורו בבית. מה הצרכים שלהם, מה החלומות שלהם. מי יגור בבית, האם מארחים הרבה, מי מבשל? וכו'. אני עורכת מאין "ראיון" קצר דרכו אני לומדת את האנשים. אחרי ההכרות וההבנה באים נתוני התקציב, אילוצי המבנה וכו'. משם אני מנתבת את הפרויקט למה הוא "מאסט" ולא ממליצה לוותר, ועל מה ניתן לוותר, או שאמצא פתרון יצירתי זול יותר.

הצרכים והחלומות רוקמים עור וגידים ונוצר בית. בית ייחודי שמתאים לאנשים שגרים בו. 

 

עניין של סגנון

סגנון הוא דבר מתפתח. לא קמים יום אחד ואומרים – 'זה הסגנון שלי'. הסגנון נבנה ובמהלך השנים מדייקים אותו. ספר/י על התפתחות הסגנון האישי שלך. ניתן להתייחס כמובן, גם לאדריכלים או דמויות שהשפיעו עליך במהלך התקופות השונות.

 

הקו העיצובי שלי נקי, אולם יחד עם זאת אני אוהבת לשלב סגנונות, ולהשתמש בפרטי עיצוב שונים וייחודיים לאותם אנשים, כך שנוצר חלל מיוחד ושונה. אני חושבת שאנשים לא צריכים להתנתק מהעבר שלהם, ולכן אוהבת לשלב לא פעם, רהיטים או אביזרים עם ערך ריגשי / דורי.

 כי אני מאמינה שבית אמיתי עם אנשים אמיתיים, חייב להשאיר חותם וסגנון אישי. לכל אדם צרכים ורצונות אחרים. ואני פה בשביל להגשימם הכי טוב שאפשר.

 

אם לא היית מעצבת פנים, מה היית?

אני מניחה שהייתי עובדת בתחום עם זיקה לתחום האומנות, עולם התקשורת החזותי, הפרסום.

 

על איזה צבע בשום אופן לא תוותר/י?

שחור.

מאוד אוהבת את הדרמטיות שהוא יוצר. אפילו במינונים קטנים. יש לו משמעות רבה בחלל.

 

 

איזה משקל את/ה מעניק/ה לדלתות הפנים בעיצוב שלך?

דלת זו המסגרת של כל חלל שנכנסים אליו. אוהבת בדרך כלל לשלב דלתות במראה נקי שנטמעות בעיצוב, ולא יוצרות "רעש" עיצובי.

בבית ממוצע מותקנות 8-10 דלתות פנים. האם דלתות הפנים אצלך הן רקע שנטמע בחלל או שהן הופכות להיות מרכז העניינים? ובעניין הזה, כיצד מייצרים בחירות הרמוניות שמצד אחד יהיו מעוצבות ואופנתיות ומצד שני לא ייצרו רעש עיצובי חזק מדי?

 

מה מסמלת עבורך דלת הכניסה בפרויקט?

האם דלת הכניסה מרמזת בהכרח על הסגנון העיצובי שמאפיין את חללי הפנים? או שדווקא מאפשרת לספר סיפור אחר, מנותק ממה שקורה בפנים? והאם קיים דגם מנצח מבחינתך של דלת כניסה?

 

בדרך כלל דלת הכניסה כן מרמזת על מה שיקרה בתוך הבית, אולם לא מחייב תמיד. קרה כבר שהתאהבנו בדלת בסגנון כפרי לייט, ופנים הבית היה משולב בין העולם המודרני והכפרי לייט.

אני אוהבת את השילובים. העיצוב המודרני עם הפיוז'ן יוצר ייחודיות, ולכן מאמינה כי דלת כניסה כן יכולה להפתיע.  

 

איזו דלת כניסה של רב-בריח היית משלבת אצלך בבית?

שילבתי בביתי ועדיין ממליצה ללקוחות לא פעם, לבחור את הדלת הפשוטה מפלדה שצבועה בתנור- דלת בייסיק. לה אוהבת לשלב את ידית רון שמגיעה באורכים שונים. אני מתחברת לפשטות ולניקיון שלה. אוהבת אותה מאוד בגוון שחור, או סקאלת האפורים שבדרך כלל מנצחת.

 

 

מה הפך את דלת פירנצה לבחירה שלך בפרויקט ?

לבית פרטי ברעננה, שעבר תכנון ושיפוץ מאסיבי, נבחרה דלת מדגם פירנצה בגוון שמנת. הבית מעוצב בסגנון מודרני עם נגיעות כפריות. 

העיצוב המשולב, בא לידי ביטוי כבר בחצר ובכניסה הראשית לבית. נבחרו אריחים של בטון - במראה מודרני , עם דלת מדגם פירנצה במראה כפרי. 

אני אוהבת לשלב סגנונות שונים בעיצובים שלי, היוצרים ייחודיות ושונות בכל פרוייקט ופרויקט.

    

מוזמנים להכנס לדף של נורית 

https://www.facebook.com/nuritmoryossef.designandhomestyling